kinderen en jongeren tot 18 jaar

Voor kinderen, jeugd en het gezin kan PMT helpend zijn wanneer er emotionele, sociale of gedragsproblemen zijn. De PMT kan zowel individueel, in een groep of binnen het gezin worden ingezet.

Bijvoorbeeld door kinderen te leren hun bewegingen te reguleren, zich bewust te laten worden van  hun eigen lichaam of stil te laten staan op welke manier er wordt en kan worden samengespeeld of samen opdrachten gedaan.  Het  voornaamste doel van PMT is dat er betekenis gegeven wordt aan het bewegend handelen van het  kind.

Daarnaast kan PMT worden ingezet om handelingsadviezen te geven. Een PMT-er is geschoold om  methodisch, gedrag en interacties, te observeren en terug te koppelen. In de PMT wordt dit bereikt  door de omgeving te structureren en te beïnvloeden.

Er worden bewegingssituaties gecreëerd  waarin het kind ervaringen zal opdoen en waaraan het zich kan ontwikkelen met behulp van de PMT'er.  Door probleemsituaties aan den lijve te ondervinden en ermee te oefenen, leert het kind begrijpen  welke effecten het eigen gedrag heeft en leert hij verantwoording te nemen voor zijn gedrag. Ook  kan tijdens de PMT (samen met het kind) worden ontdekt welke houding, interventies en  contextmanipulaties een kind lijken te helpen.

Sociale of emotionele problemen

Bijvoorbeeld:

Agressief of teruggetrokken gedrag

Moeilijk contact maken en/of onderhouden

Angstig of boos gedrag

Gespannenheid

Negatief zelfbeeld

Affect-regulatieproblemen

Problemen met gedrag

Enkele voorbeelden:

Aandachts-/motivatieproblemen

Planningsproblemen

Impulsiviteit

Informatieverwerkingsproblemen

Gevoelens van onzekerheid, angst en somberheid